Når systemet funker – enda mer!

I september 2013 skrev jeg et innlegg om støttesystemet som har funket for meg. Nå vil jeg fortelle enda mer om fler ting som har funket det siste året.

Jeg går for tiden på arbeidsavklaringspenger. Arbeidsavklaringspenger er noe så fantastisk som en støtte man får i en periode på opp til 4 år mens man avklarer om man kan jobbe eller må bli ufør på grunn av skade, lyte eller sykdom. I denne perioden må man motta behandling, gå til arbeidsutprøvning eller tiltak som skal hjelpe deg i jobb igjen. Målet er alltid å få brukeren tilbake i jobb(og det er jo naturligvis målet til brukeren også).

Jeg har tenkt mye på dette, å komme tilbake i jobb altså, og vet at jeg vil ikke kunne klare å jobbe et annet sted enn hjemme hos meg selv. Transport tar for mye krefter av meg , krefter jeg kan bruke på jobb. Så derfor sjekket jeg på nettet og fant ut av IT og Regnskap var de to jobbtypene som har hjemmekontor oftest. Siden jeg ikke har så stor interesse for IT utelukket jeg det, men tall syns jeg er gøy, og jeg tenkte derfor at regnskap kanskje kan være tingen.

Men, jeg har jo ingen relevant utdannelse for å jobbe med regnskap. Drama- og Teaterkommunikasjon tilbydde dessverre ingen regnskapskurs. Så derfor måtte jeg starte med å se på mulighet for utdannelse. Problemet her var det samme – jeg kan ikke ta utdannelsen noet annet sted enn hjemme. Her var løsningen nettstudier. Da jeg hadde sjekket tilbyderne på nettstudier i regnskapsføring, så tok jeg kontakt med NAV. Jeg fikk et møte med saksbehandleren min og sa «Jeg kunne tenke meg å ta nettstudier» og ga henne begrunnelsen over. Hun ble så gira og sa «dette skal vi får til, bare lever en søknad.». Et par måneder senere gjorde jeg nettopp dette, og glemte litt av saken.

Så ringte hun «jeg har snakket med lederen min, hun sier at søknaden din er godkjent. NAV gir vanligvis støtte til fire år, men på grunn av din sykdom har vi fått godkjent utdanningen over 6 år. Du må betale litt av studiet selv, da vi har en grense på 120 000 kr. Kom innom og signer betalingsplanen». Men, da jeg kom innom for å signere betalingsplanen hadde hun ingenting for meg å signere «Jeg fant et unntak fra regelen om maxsats, på grunn av din sykdom kan vi betale hele utdannelsen. Og du – husk å søk om støtte til skolebøker da. » Denne uken søkte jeg om støtte til skolebøker – to dager senere var dette godkjent.

Så til dere engasjerte NAV-ansatte ;All ære til dere! Tusen takk for at dere jobber for at sånne som jeg skal kunne jobbe, til tross for mine begrensninger!

2 tanker på “Når systemet funker – enda mer!

Legg igjen en kommentar